Varningstexter och innehållsdeklarationer: Rapport från seminarium

Den 19 oktober hade Alkoholpolitiskt forum ett digitalt seminarium om innehållsförteckningar och varningstexter på alkoholprodukter.

Maria Renström, med tidigare lång erfarenhet från bl.a. Socialdepartementet och WHO, beskrev den långa process som föregått dagens situation – både inom EU och WHO. Hälsovarningar, ingrediens/ kalori information på alkoholförpackningar har sedan länge varit ett krav från folkhälso- och konsumentorganisationer. På uppdrag av EU kommissionen genomför nu WHO Europa studier och forskning för att visa på dess effekter på både medvetenheten och kunskapen om alkoholens påverkan. Särskilt den ökade risken att utveckla olika typer av cancer.

Tim Stockwell, professor vid University of Victoria i Canada, redogjorde för ett ”naturligt experiment” i Yukon Territory, där man lagenligt tog ett beslut om varningstexter. Initiativet hade starkt stöd, även i andra delar av Canada, men påtryckningar från industrin, och hot om dyrbara rättsliga tvister, gjorde att Yukon fick avbryta initiativet. Tims bilder bifogas.

Fredrik Woods, Systembolaget, fick förhinder att delta i seminariet, men hade förberett presentation som bifogas. Han visade undersökningar som talar för att en majoritet i befolkningen stödjer förslag om varningstexter. Han bifogar också en sammanfattning av monopolets ställning i EUs regelverk, som är viktigt i debatten om Systembolagets handlingsfrihet i försäljningsrutinerna.

I debatten framhölls att EU inte haft invändningar mot Irlands initiativ att införa varningstexter. Där är det istället World Trade Organization (WTO) som hotar med att anmäla det som handelshinder, efter att flera företagsorganisationer väckt frågan.

”The right to know” – ”Konsumenterna har rätt att veta” är den huvudlinje som många konsumentorganisationer nu driver. Det är orimligt att varje konservburk och läskedrycksflaska man köper måste innehålla utförliga hälsodeklarationer, men att en uttalat farlig produkt som alkohol inte behöver ha det. Alkoholfri öl säljs med innehållsdeklarationer, samtidigt som alkoholhaltiga produkter av samma öl inte har det.

Nu har EU insett det orimliga, och innehållsdeklarationer ska nu bli obligatoriska, men för vilka produkter, och hur de ska märkas, råder fortfarande debatt om. Varningstexter torde bli nästa steg i processen. De har sedan länge funnits i USA. Den svenska Absolut Vodka märks med varningstext på flaskorna – om de ska gå till export. Samma flaskor säljs i Sverige, men då finns ingen varningstext.

Peter Allebeck

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentarer inaktiverade.