Alkoholmonopolet – fakta och argument

Sverige för en restriktiv alkoholpolitik. För att minska skadorna begränsas tillgängligheten till alkohol. Dels den ekonomiska tillgängligheten genom hög alkoholbeskattning, dels den fysiska tillgängligheten genom begränsning av antal försäljningsställen och öppethållande. Det viktigaste verktyget för att åstadkomma detta är Systembolagets ensamrätt att bedriva detaljhandel med starköl, vin och spritdrycker. Systembolaget är ett statligt företag med ett särskilt beslutat samhällsuppdrag. Uppdraget är att sälja med ansvar och god service och att informera om alkoholens skadeverkningar. Syftet är att bidra till förbättrad folkhälsa, dels genom att privata vinstintressen i samband med detaljhandel utesluts, dels genom begränsning av tillgängligheten.

En stor majoritet av svenska folket är positiv till alkoholmonopolet. Men då och då kommer det upp en diskussion om Systembolaget, främst avseende  ensamrätten men också exempelvis när det gäller sortimentet. Därför har Alkoholpolitiskt Forum tagit fram denna sammanställning av information och argument, som kan fungera som debattstöd.

Lämna en kommentar

Under Alkoholpolitik, Korta fakta och argument, Sverige

Kommentarer inaktiverade.